Miasto Krk stolica wyspy

Strona główna / Wycieczki zagraniczne / Chorwacja / Miasto Krk stolica wyspy

Zwiedzamy miasto Krk stolicę wyspy Krk.

„Wakacje w Chorwacji” wpis dwunasty i ostatni

24.6.2015

Po opuszczeniu promu jedziemy w kierunku stolicy wyspy Krk. Zatrzymujemy się na kempingu Ježevac. Pada, a właściwie leje.

W oczekiwaniu na lepszą pogodę nie wystawiamy nosa z kampera.

Poranek kolejnego dnia zapomniał o wczorajszym oberwaniu chmury. W promieniach mocno przygrzewającego słońca jedziemy na rowerach odwiedzić miasto Krk.

plaża w Krk

Miasto Krk

Starówka miasta otoczona jest potężnymi murami obronnymi. Aby dostać się do centrum należy przekroczyć jedną z czterech bramy, które strzeżone są przez patrona miasta Krk świętego Quirinusa.

Patron Krk Swięty Quirinus

tablica kamienna nad bramą miasta Krk

Wędrujemy wąskimi uliczkami w poszukiwaniu informacji turystycznej. W końcu udaje nam się tam dotrzeć, ale po raz kolejny okazuje się, że trzeba dużego zaangażowania, aby odszukać coś co nie powinno kryć się przed turystami.

Z bezpłatnego przewodnika wynika, że atrakcji historycznych znajduje się tu co niemiara. Z opisów i wyznaczonych na mapie lokalizacji tyczymy sobie trasę, by odwiedzić interesujące nas miejsca.

Wędrując uliczkami w poszukiwaniu informacji turystycznej ominęliśmy kilka perełek. Pierwsza, to niezwykły sklep tekstylny na ulicy Mahnica 3. Kto by przypuszczał, że kryje antyczną świątynie?

miasto Krk

Świątynia Wenus Krk ul. Mahnica 3

Swiątynia Wenus Krk

Świątynia Venus z I wieku przed naszą erą ukryła się pod podłogą sklepu tekstylnego

Pod szklaną podłogą sklepu znajdują się antyczne pozostałości Świątyni Venus z I wieku przed naszą erą.

Urywek muru i wyciosany okrągły płaski kamień, który najprawdopodobniej był absydą przykryto szybą, która służy za podłogę w sklepie z ciuchami.

Zdjęcie mało udane, bo kupujących wielu i trudno było nie uchwycić czyjeś stopy.

Po pierwszym zaskoczeniu zaczynamy się już przyzwyczajać do niezwykłego odkrywania zabytków. Kolejne odkrycie, mozaiki z czasów panowania rzymian i pozostałości po termach znajdują się w knajpie! Zwiedzanie (knajpy?) jest płatne – 15 kuna.

Kolejne atrakcje mieszają style i pochodzenie, bo Krk przechodził przez kolejne panowania od pierwszych mieszkańców Ilirów następnie Rzymian, Słowian Franków poprzez Wenecjan i Habsburgów.

Dzwonnica katedralna w Krk

Katedra w stylu gotyckim. Dzwonnica z XVI wieku z aniołem na szczycie.

Mijamy katedrę, której  początki datowane są na V wiek. Piękną, górującą nad miastem dzwonnicę, uwieńczono obracającym się w podmuchach wiatru aniołem. Podobnie jak w Rovinj (opis tutaj), w zależności od tego jak figurka się obróciła przepowiadała bezbłędnie pogodę. Jednak w 1973 roku podmieniono drewnianą statuetkę na plastikową i już nie działa.

Idąc dalej, dochodzimy do targu Kamplin z fortecą wieńczącą mury obronne zamku Frankopanów.

28-DSC04496a

Wchodzimy (za opłatą) na zamek Frankopanów, rodu panującego w Krk przez kilka wieków. Widok na zatokę Krk jest fantastyczny.

Zmęczeni upałem odpoczywamy na Vela Placa, zbudowanym w XVI wieku na planie sześciokąta. Zegar na ratuszu intryguje innym rozkładem cyfr. Trudno odczytać godzinę, bo ma 24 pola do tego numerowane rzymskimi cyframi.

zegar z Krk o 24 polach

zegar na ratuszu wskazuje godzinę jedenastą czternaście

26-DSC04453a

studnia na Vela Placa

Posileni pyszną pizzą poszukujemy kolejnych punktów, które zaznaczyliśmy sobie w broszurce informacyjnej o mieście.

W pobliżu placu odkryto najstarszy kamień pochodzący z antycznego grobowca z IX wieku przed naszą erą. Dużo czasu zajęło nam odszukanie repliki tego kamienia, który jak się okazało, umieszczono po prostu w balustradzie schodów.

33-DSC04607a

Splendiddissima

zdjęcie z blogu opisującego miasto Krk

Patron miasta Krk

Krk

autoportret na rowerach odbicie w lustrzanych szybach

zdjęcie do bloga opisującego miasto Krk

po południu ciąg dalszy zwiedzania. klasztor franciszkanów

Krk

Skalista plaża kempingu Ježevac. W oddali miasto Krk

Brzegiem urwiska rozciąga się promenada idealna na romantyczne wieczorne spacery.

Wieczorną przejażdżką rowerami wzdłuż murów obronnych tego małego a kryjącego tak wiele historii kończę wpisy o wakacjach w Chorwacji 2015.

Niedługo kolejne wyjazdy zapraszam do czytania i komentowania.

Jeszcze garść przydatnych linków:

• broszurkę, wg której poruszaliśmy się po mieście można pobrać ze strony http://www.tz-krk.hr/hr/ szukaj digital book. Mapa miasta znajduje się na stronach 50/51.
  • camping Ježevac

opis wyjazdu Chorwacja 2012

Aktualizacja

minęło już 6 lat, a nadal to właśnie miasto Krk zapadło mi mocno w pamięci. Warto się tam wybrać, polecam.