„Wakacje w Chorwacji” wpis dwunasty

Wyspa Krk

23 czerwca 2015

Wyspa Krk o powierzchni 405,78 km ² zajmuje pierwsze miejsce na liście największych wysp na morzu Adriatyckim. Wyspa Cres ma taką samą powierzchnię, ale któraś z nich musiała zająć pierwsze miejsce. Być może spór o pierwsze miejsce rozstrzygnęła dostępność. Wyspę Krk w 1980 roku połączono z lądem 1,5 km mostem Krckim.

Co trzeba wiedzieć – Opłata za przejazd mostem pobierana jest tylko przy wjeździe! Przejazd w kierunku lądu jest bezpłatny. To ważna informacja, bo jako opuszczający Krk przejechaliśmy przez most za darmo, jednak gdybyśmy odwrócili cała naszą chorwacką wędrówkę i zaczęli od wyspy Krk a potem udali się na Cres i Istrię musielibyśmy tę opłatę uiścić.

Przeprawa promowa Cres – Krk (Merag – Valbiska)

Przeprawa promowa z wyspy Cres na wyspę Krk przebiega bardzo podobnie jak z Istrii na Cres.

Oznakowania prowadzą nas po wijących się serpentynach, zjeżdżamy coraz niżej by w końcu utknąć w kolejce aut.

Nie wiedząc jak daleko jesteśmy od celu, bo kolejny ostry zakręt zasłania „cały świat”, uzbrojeni w cierpliwość stoimy. Nic się nie dzieje, mnie zaczyna już nosić, gdy nagle z przeciwnej strony pojawia się nieśmiało nadjeżdżające pierwsze auto, za nim kolejne. To dobry znak – prom przypłynął. Przez dobrych kilkanaście minut mija nas sznur aut podjeżdżających ciężko pod stromiznę, a my czekamy. Zastanawiamy się jak długa jest nasza kolejka i czy zdołamy  upchać się naszym kamperem na ten rejs?

W końcu coś drgnęło, powoli zjeżdżamy w kierunku nadbrzeża. Pasażerowie wychodzą z aut i podbiegają w kierunku kasy inni po prostu czekają na swoją kolej, podjeżdżają pod kasę i kupują bilety na bieżąco (oczywiście tarasując ruch).

Wjazdem na prom kieruje kilka osób i wszystko odbywa się bardzo sprawnie. Po kilku minutach żegnamy piękną wyspę Cres i płyniemy ku wyspie Krk.

Kemping Jezevac w pobliżu miasta Krk

Zatrzymujemy się na kempingu Jezevac i jedziemy na rowerach zwiedzać miasto Krk. Zauroczona tym miasteczkiem poświęcę mu kolejny, ostatni już wpis z serii wakacje w Chorwacji.

Natomiast teraz kilka smaczków z wyspy Krk.

Baśka – wyspa Krk

Czy wiesz że,…

najstarszą, pochodzącą z 1100 roku, tablicę zapisaną chorwacką głagolicą odnaleziono na wyspie Krk, w pobliżu miejscowości Baśka?

Jadąc na południe wyspy Krk, w kierunku Baśki, zatrzymujemy się na punkcie widokowym. Jakiś dziwny pomnik, kształtem przypominający widelec intryguje mnie. Zaglądam w szczeliny i wypatruję jakiś lepszych widoków.

Okazuje się, że pomnik – widelec przedstawia pierwszą literę alfabetu chorwackiej głagolicy – najstarszego pisma słowiańskiego. Stąd rozpoczyna się ścieżka turystyczna z rzeźbami kolejnych liter głagolicy. Link do ścieżki alfabetu głagolicy tutaj .

Głagolica z Baśki Krk

Rzeźba litery A głagolicy chorwackiej

Baśka Krk kemping

Kemping w Baśce

Kemping w Baśce, choć z przepięknymi widokami na otaczające z każdej strony masywy górskie niestety nie przypadł mi do gustu. Niezadrzewione pole, bez bezpośredniego dostępu do plaży, do tego duszno z powodu otaczających gór.

Słynna plaża w Baśce, choć  większości przewodników ją zachwala, również zaskoczyła mnie negatywnie.

plaża w Baśce

Spacerując po bardzo drobnym żwirku (gruboziarnistym piasku) nie mogłam zrozumieć fenomenu tego miejsca.

To prawda, ta plaża jest inna niż większość chorwackich miejsc do plażowania i bardziej przypomina nasze bałtyckie plaże z powoli opadającym zejściem do wody. Ja jednak w Chorwacji wolę skaliste zatoczki z turkusowo-przezroczystą wodą.

Vrbnik – wyspa Krk

Kolejnym miejscem jest Vrbnik. Tu w kilku różnych miejscach zachwyciłam się rozciągającymi się widokami na skaliste zatoczki.

Vrbnik – zjazd do centrum

Wyruszamy na zwiedzanie. Naszym celem jest najwęższa ulica na świecie. Reklama uliczki prowadzi nas po labiryntach wąskich uliczek i dziedzińców domostw.

Vrbnik

w drodze do najwęższej ulicy świata

Docieramy do 50 cm szczeliny, przez którą trudno się przecisnąć, w rozszerzeniu znajdują się drzwi do domu. Jesteśmy na ulicy Klancić  – najwęższej ulicy świata.

Vrbnik - najwęższa ulica na świecie

Ulica Klancić Vrbnik – najwęższa ulica świata

Soline – wyspa Krk

Niesamowitą, naturalną a do tego bezpłatną atrakcję zapewnia plaża w Soline. Bardzo płytka zatoczka, z wodą zaledwie po kolana, kończy się „plażą” zawierającą lecznicze błota. Wystarczy wyskrobać sobie czarnego błota (znajduje się zaledwie kilka centymetrów pod powierzchnią gruntu) i wysmarować całe ciało, a następnie dołączyć do grona spacerujących tu czarnych straszydeł. Błoto szybko wysycha w promieniach słońca i zaczyna pękać, więc moja kuracja długo nie trwała. Po chwili zanurzyłam się w płytkiej wodzie (nie było to łatwe, gdy woda sięga zaledwie do kolan) i zmyłam błoto. Skóra rzeczywiście była niesamowicie gładka i jędrna. Niestety efekt bardzo szybko znikł, być może zbyt krótko trzymałam lub jednorazowa kuracja nie przynosi długotrwałych skutków.

W Soline nie zatrzymaliśmy się na dłużej, bo oprócz leczniczego błota, nic więcej nie przykuło tu mojej uwagi.

Soline wyspa Krk

Soline lecznicze błota

Po kąpielach w Soline wyruszyliśmy w drogę powrotną, w Bieszczady, by zdobyć najwyższy szczyt Tarnicę.

Zapraszam jeszcze na ostatni wpis opisujący zwiedzanie stolicy wyspy Krk, miejscowości o tej samej nazwie, który pojawi się wkrótce.