Osor miasto na wyspie Cres

Strona główna / Wycieczki zagraniczne / Chorwacja / Osor miasto na wyspie Cres

„Wakacje w Chorwacji” wpis jedenasty

23.6.2015

Następnym naszym celem jest wyspa Krk. Jednak zanim dostaniemy się z przystani w Merag, na prom, zatrzymujemy się w maleńkim historycznym Osor.

To niezwykłe miasteczko z potężnymi murami obronnymi jest obecnie zamieszkałe przez zaledwie kilkadziesiąt osób.

Opuszczamy moją ulubioną wyspę Losinj, na której spędziłam najlepsze chwile wakacji i przedostajemy się na drugą stronę kanału poprzez most obrotowy. Dwa razy dziennie (o 9 i 17) most obraca się i kanałem przepływają jachciki i małe statki.

Kanał ten powstał w czasach panowania rzymskiego, kiedy nowa, krótsza droga morska spowodowała szybsze dostawy towarów transportowanych na szlaku bursztynowym. O uczestnictwie Osor w wymianie handlowej na szlaku pomiędzy morzem egejskim a morzem bałtyckim dowodzą odnalezione w grobowcach liczne ozdoby bursztynowe.

most obrotowy w Osor; Chorwacja

most obrotowy. W wyniku wykopania kanału z wyspy Cres wyodrębniła się wyspa Losinj.

Osor Chorwacja wyspa Cres

Starówka w Osor

dzwonnica

Czy wiesz, że…

Na pamiątkę historycznego zapisu, w Osor znajdziecie pomnik kuny (kuna po chorwacku i polsku znaczy to samo).

W zapisie z 1018 roku, po raz pierwszy kuna opisana została jako środek płatniczy. Nie muszę wspominać, że do dzisiaj, choć bardzo wypierają je euro, kuny i lipy (nasze grosze) są obowiązującą w Chorwacji walutą.

pomnik chorwackiej waluty

Pomnik kuny, chorwackiej waluty obowiązujacej od 1018 roku

Festiwal muzyki klasycznej w Osor

Od 1976 roku, w lipcu i sierpniu Osor zamienia się w centrum festiwalu „Osorske glazbene večeri„.

Koncerty odbywają się w kościele Wniebowzięcia NMP, na rynku i w ruinach opactwa benedyktynów. Główną ideą pomysłodawcy festiwalu Daniela Marušića, było rozpropagowanie muzyki chorwackich kompozytorów. Co roku jeden z kompozytorów jest szczególnie wyróżniany, a jego utwory stają się tematem przewodnim festiwalu. Od 2011 roku festiwal uzyskał rangę narodowego wydarzenia, a na koncerty przyjeżdżają muzycy z całego świata.

Z inicjatywy organizatorów festiwalu, Osor wzbogacił się o oryginalne ozdoby. Na głównym placu i pobliskich uliczkach ustawiono rzeźby kompozytorów i  intrygujące postacie muzykujące na instrumentach.

Jakov Gotovac chorwacki kompozytor i dyrygent wraz z osorskim kotem

Osor popiersia chorwackich kompozytorów

aleja chorwackich muzyków

rzeżby w Osor

rzeźby muzykantów

flecista

mury obronne Osor

Cisza jaka panuje w Osor  oraz urok tego miejsca wywarł na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Chętnie bym tu została, aby odwiedzić starówkę jeszcze raz wieczorem, by podziwiać zabytki w świetle lamp. Jednak brak dogodnego do plażowania i pływania miejsca (nie zauważyłam tu urokliwej zatoczki z turkusową wodą) zadecydował o kontynuowaniu naszej podróży.

Odwiedziliśmy jeszcze południowy cypelek Cres. Kemping Baldarin, gdzie chcieliśmy się zatrzymać, przywitał nas nieciekawą pogodą. Ponieważ ten region, nie przyciągnął naszej uwagi niczym szczególnym, zawróciliśmy i przeprawiliśmy się na wyspę Krk.